Transport morski jest niezwykle popularny w Szczecinie. Rośnie zapotrzebowanie na rynku usług spedycyjnych, m.in. towarów ciężkich, ponadgabarytowych, dostaw inwestycyjnych itd. Jego zaletą jest położenie geograficzne, które gwarantuje mu silną pozycję w regionie Morza Bałtyckiego.
Warto wiedzieć, że na terenie Pomorza Zachodniego znajdują się dwa porty o dużym znaczeniu dla gospodarki krajowej, jeden w Szczecinie, a drugi w Świnoujściu, a także trzy porty o znaczeniu regionalnym – Police, Kołobrzeg i Darłowo, dziesięć małych portów – Nowe Warpno, Stepnica, Trzebież, Wolin, Dźwirzyno, Wapnica, Lubin, oraz Dziwnów, Kamień Pomorski, Mrzeżyno, a także osiem przystani morskich.
Porty Szczecina i Świnoujścia są najważniejsze, rozwijają funkcję transportową i dystrybucyjno-logistyczną, co czyni je kluczowymi portami morskimi w Polsce. Tworzą jeden z największych zespołów portowych w regionie Morza Bałtyckiego. To duże zaplecze gospodarki morskiej dla tego obszaru.
Co więcej, ona są uniwersalne, obsługują ładunki masowe, jak i drobniejsze, także kontenery. Znajdują się na trasie morskiej łączącej Finlandię, Rosję oraz kraje Pribałtyki z Niemcami i Europą Zachodnią, Skandynawię z Europą Środkową i Południową, a ponadto są świetnie skomunikowane z Berlinem i Europą Zachodnią dzięki nowoczesnej autostradzie.
Inne porty wymienione wyżej zaś pełnią zwykle rolę turystyczną i rybacką. Port w Szczecinie jest dostępny dla jednostek o zanurzeniu do 9,15 m i długości do 215 m.
foto:kliempictures / Pixabay, KaKW